U bevindt zich hier: 

>> Kunstenaars Heerlen  >> Yanette Wald van Hemelrijck 

Yanette Wald van Hemelrijck

Een gezicht weerspiegelt de ziel

“Gezichten hebben altijd een uitdrukking. Dat kan zijn van blijdschap, verdriet, verontwaardiging, wanhoop, geluk, angst noem het maar op. Emoties op een gezicht vertellen wat er zich bij de mens van binnen afspeelt. Ik wordt gefascineerd door al deze gezichtsuitdrukkingen, die de ziel van de mens weerspiegelen. Ik vergeet ook niet gauw een gezicht” Misschien komt het wel door haar achtergrond dat ze een gezicht niet gauw vergeet, want ze bracht haar leven door in heel verschillende culturen.


Liefde voor keramiek

Yanette Wald werd geboren in Peru en verhuisde op haar achtste naar Colombia waar ze tot haar eenentwintigste levensjaar woonde. Haar ouders, die van Europese afkomst zijn, hadden in Colombia een atelier genaamd: ‘Ceramicas Wald” “ Mijn moeder beschilderde porselein en dat was de aanleiding voor mijn vader om met keramiek te beginnen. In drukke tijden werd het meest gegoten en iedereen hielp mee, ook ik. Zo ontstond mijn eerste werkervaring en de liefde voor keramiek. We verhuisden met het hele gezin in 1978 naar Nederland. Mijn vader was een Nederlander en ook de enige van ons allemaal, die Nederlands sprak. We moesten dus eerst Nederlands leren en daarna wilde ik naar de Kunstacademie in Maastricht. Later volgde ik opleidingen in België en Frankrijk Ik was door die verhuizingen eigenlijk altijd een buitenbeentje. Mijn lengte speelde daar ook nog eens een rol in mee. In Zuid-Amerika steek je nog eens extra boven iedereen uit. Ik was heel verlegen in die tijd en ook nog vaak de jongste van de klas. Het was verre van gemakkelijk om je steeds weer aan te passen aan een nieuwe situatie. Wel heb ik daar heel veel van geleerd en kennis kunnen maken met heel verschillende culturen.”

Haar voorliefde gaat uit naar gezichten. “De voorkant is even belangrijk als de achterkant. Als je de hoofden van haar keramische werken omdraait is de achterkant ook vaak een binnenkant en staat die symbool voor het innerlijk van de mens. Zoals bij een jas die je koopt wil je dat de binnenkant even mooi is als de buitenkant” legt Yanette uit.
Haar jeugd bracht ze door in Zuid-Amerika. Deze culturele invloed is terug te zien in haar werk. Het zijn vooral de expressieve hoge hoofdtooien die laten denken aan de eeuwenoude Maya cultuur. De versieringen zijn opgebouwd uit allerlei patronen. Die patronen laten denken aan geweven of gebreide patronen in de kledij van Indianen. De stempels die ze gebruikt om in de klei de patronen aan te brengen, maakt ze zelf uit allerlei gevonden materiaal. Elk werk van Yanette Wald van Hemelrijck wordt daardoor een uniek kunstwerk. De pigmenten die ze gebruikt geven de veelal aarde kleuren in haar werk een natuurlijke uitstraling.

In haar atelier maar ook daarbuiten geeft ze lessen. Een sterk sociaal gevoel voor minderbedeelden of mensen die om een of andere reden buiten de maatschappij staan hebben haar aandacht.
Een tijd gaf ze les aan mensen met een verslaving. “Verslaving komt niet zomaar, er is altijd een oorzaak en het is dan ook belangrijk om mensen te helpen hun leven weer op de rails te krijgen. Klei is daar een fantastisch middel voor. Je kunt het heel gemakkelijk vormen met je handen en geeft al snel resultaat als je de techniek een beetje beheerst. Het heeft een therapeutische werking op mensen Je kunt ontspannen door ermee bezig te zijn en je gevoelens erin kwijt.
Ik ging eens in een bejaardenhuis werken en werd aan iedere werknemer voorgesteld. Niet alleen aan de directeur, maar ook aan de kok in de keuken. Dat vond ik heel mooi, want ieder mens is voor mij even belangrijk.”



www.keraya.nl

Printerversie