U bevindt zich hier: 

>> Kunstenaars Heerlen  >> Miryam Schobben 

Miryam Schobben

Een wandeling door afzonderlijke levensfragmenten

“Er gebeurt zoveel op een dag en ik heb zoveel gedachten over allerlei dingen, dat ik de sfeer van sommige gebeurtenissen wil vasthouden. Om een voorbeeld te noemen; ik lig op het strand en vindt het heerlijk om mensen te observeren. Ik kom thuis en ga mijn hersenspinsels uitwerken. Het onbekommerde genieten van het leven wil ik dan vastleggen in figuren die me zijn opgevallen met hun aparte verschijning. Al spelend met verf en lijnen ontstaat er dan een gezette vrouw met cowboyhoed in badpak, die ongedwongen ligt te genieten. Zo kom ik dan met een aantal erbij verzonnen mensen tot een reeks werken die over het strandleven gaat.”

Miryam maakt zelf haar verf uit een mengsel van eieren, vernis en zuivere pigmenten.
“Ei-tempera is een oude techniek om verf te maken, maar ik heb mijn eigen recept ontwikkeld. Deze verf breng ik laag over laag aan op papier of houten paneel. Er ontstaat zo een soort huid waarin het leven zich al dan niet genadeloos afspeelt. Kleuren breng ik aan en haal ik weer weg. Op papier kun je met deze techniek eindeloos schrappen, weer toevoegen en fijngevoeliger te werk gaan. Op hout gaat dat minder gemakkelijk, omdat het oppervlak harder is maar hout geeft weer een ander bijzonder effect aan de verflaag”.
Het zijn vooral de aard- pigmenten die Miryam gebruikt in haar werk; ombers, okers, groene aarde en kalkblauw. Okers ontstaan door een oxidatieproces van ijzerhoudende mineralen en gesteente. Zo is bijvoorbeeld de rode oker uit Frankrijk weer anders van kleur dan rode oker uit Italië. Er is nog maar één verfmolen in Nederland die de gesteentes maalt tot pigmenten. Dat is “de Kat” in Zaandam.

Durf te ontdekken en laat je verrassen.

Is de huid klaar, dan tekent ze in heel eenvoudige maar sterke lijnen een bijna primitief tafereel. “Ik ben ook meer een tekenaar dan een schilder. De verf gebruik ik alleen om een ondergrond te maken. Wat in de huid ontstaat, is de basis voor mijn tekening. Eigenlijk werk ik als een soort grote kleuter die met verf speelt en graag tekent. Dat had ik als kind al. Je moet ook dùrven werken als een kind. Ik fantaseerde van alles bij een schilderij dat bij mijn ouders in de kamer hing. Mijn eerste kennismaking met kunst was dit romantische heidelandschap, maar ik zag er de voeten van een reus in met grote tenen die achter een struik lag.


Ik dacht dat wil ik later ook: de wereld rondtrekken en met mijn schilderijen die uit mijn fantasie ontstaan de mensen een beetje blijer maken. Dat is wat nu nog centraal staat in mijn werk: schijnbaar onbelangrijke fracties van het leven vast leggen als unieke momenten”.
In de kleurrijke werken op papier of hout brengt ze lijnen en accenten aan met potlood en kleurpotlood.


“Gedachten, wensen, dromen en sferen zijn voor mij aanleiding om te werken. Het proces van onderweg zijn en de verbazing over wat zich hierdoor allemaal onverwacht aan je ontvouwt. De mens die op ontdekkingsreis durft te gaan in zijn eigen Terra Incognito.” Miryam ziet het leven als een rivier die onderweg is en waarin plotseling grote stenen kunnen terecht komen. “Je maakt onverwachte dingen mee die je moet nemen zoals ze zich aandienen. Het water zoekt zichzelf een nieuwe weg en stroomt altijd langs een andere route weer verder. Je kunt dan beter met die nieuwe stroming meegaan dan een gevecht aangaan tegen de stenen. Ik laat me in het onbekende gebied verrassen, zodat ik weer opnieuw kan vormgeven.” Teksten over al deze ervaringen en hersenspinsels zijn bijna onlosmakelijk verbonden met haar werk. Tegenwoordig maakt ze kleurrijke miniaturen gecombineerd met teksten op hout of papier. Schrijven is een nieuw ontdekte passie. “Ik ben blij dat ik in mijn jeugd heb meegekregen, dat je van niets altijd iets kunt maken. De waarde zit voor mij niet in geld of bezit maar in kleine dingen, daarom maak ik ook mijn eigen verf.“

Printerversie